راهنمای جامع استفاده از وردپرس

وردپرس به طور مداوم در حال محبوب شدن است. بسیاری از علاقه‌مندان عرصه وب، به آموزش وردپرس روی آورده و آن را به سیستم مدیریت محتوای قابل اعتماد خود (CMS) تبدیل کرده‌اند. شاید از این موضوع تعجب کنید از اینکه وردپرس در همه جا هست و اولین انتخاب همه است. بنابراین وردپرس همیشه مطمئن‌ترین سیستم مدیریتی برای وب سایت و داده های ما بوده است.

اما چیزهای زیادی در مورد وردپرس وجود دارد که ممکن است ندانید. ما حقایق جالب و شگفت انگیزی را در مورد وردپرس و عملکرد آن فهرست کرده ایم که ممکن است شما را شگفت زده کند. مثلاً برای شروع جالب است بدانید که وردپرس متعلق به شخص خاصی نیست. اولین نسخه وردپرس در 27 می 2003 منتشر شد. و این به معنای آن است که وردپرس قدیمی تر از فیس بوک و توییتر می‌باشد. آموزش وردپرس از آن جهت جذابیت دارد که دانش‌پذیر را وارد یک دنیای پیچیده و در عین حال ساده می‌کند. پس در ادامه‌ی این موضوع با ما همراه باشید و از جذابیت های موضوع لذت ببرید.

 

  • بسیاری از برندهای معروف جهان از وردپرس استفاده می‌کنند

شاید خیلی ها ندانند که بسیاری از سایت های شناخته شده، از WordPress استفاده می‌کنند. وبلاگ های CNN مانند رویترز، وال استریت ژورنال و فوربس بر روی وردپرس ساخته شده اند. Mashable، The Next Web، و The New Yorker نیز همه بر روی وردپرس ساخته شده اند.

دیگر برندهای قابل توجهی که از وردپرس استفاده می کنند عبارتند از People Magazine، The Rolling Stones، Vogue، MTV News، Facebook (برای اتاق خبرشان)، Harvard Business Review، و NASA، فقط از چندین وب سایت معروف وردپرس در جهان هستند.

اگر وردپرس به اندازه کافی برای این سایت ها ظرفیت دارد، پس تقریباً برای هر سایتی که شما نیاز دارید بسازید به اندازه کافی قدرتمند است!

 

  • برای افراد غیر برنامه‌نویس نیاز به مهارت خاصی ندارد

توسعه دهندگان تنها متخصصان فناوری نیستند که به مهارت‌ها و دوره وردپرس نیاز دارند. کارآفرینان می‌توانند به طور جدی از آموزش وردپرس سود ببرند، زیرا این ابزار بسیار خوبی برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین (از جمله ایجاد فروشگاه های آنلاین، anding pages و موارد دیگر) است. دانستن نحوه راه‌اندازی وردپرس، سفارشی‌سازی یک تم و نصب افزونه‌ها می‌تواند در زمانی که کسب و کاری را تازه شروع کرده‌اید، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

بازاریابان همچنین می‌توانند از دوره های آموزش وردپرس نهایت بهره را ببرند. چون وردپرس کاملاً مطابق با اصول سئو است می‌توانند از آن برای انتشار پست در وبلاگ استفاده کرد و کالا و خدمات را تبلیغ کنند. مشتریان اغلب از طریق جستجو در بین صفحات وب، کالا هایی را خریداری می‌کنند و بیش از 30% نتایج جستجو، جزو سایت هایی است که بر اساس وردپرس ساخته شده اند.

دانستن نکات و جزئیات نحوه عملکرد وردپرس به شما این مزیت را می دهد تا برای تغییرات جزئی، به توسعه دهندگان وابسته باشید، یا برای راه اندازی وب‌سایت کسب و کار کوچک منتظر آن‌ها باشید.

 

این مستقیماً به مزیت برتر وردپرس مربوط می‌شود:

سهولت یادگیری و عدم نیاز به مهارت کد نویسی. البته این مطمئناً به این معنی نیست که خود سایت وردپرس کد ندارد: وردپرس از کد و به خصوص از PHP ساخته شده است و مانند ماشین از قطعات مجزا مونتاژ شده است.

با وردپرس، می‌توانید مالکیت سایت خود را بدون نیاز به کدنویسی از ابتدا در اختیارداشته باشید. بدون اینکه اصلاً بدانید که چگونه کدنویسی کنید. شما به راحتی می توانید محتوا را ایجاد و مدیریت کنید، ظاهر سایت خود را تغییر دهید و تنظیمات آن را در داشبورد داخلی پیکربندی کنید و به راحتی عملکرد آن را از طریق افزونه‌ها (پلاگین) گسترش دهید.

به روز رسانی پلاگین، تم و نرم افزار جزو امکاناتی است که وردپرس برای ایمن نگه داشتن سایت شما و جلوگیری از مشکلات سازگاری، در اختیار شما قرار می‌گیرد. فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، سایت‌های کسب‌وکار کوچک و سایر شرکت‌هایی که به دنبال رشد برند و پایگاه مشتریان خود هستند، ساختن با این CMS منبع باز را به دلیل سهولت استفاده از آن ترجیح می‌دهند، حتی اگر نیاز به مدیریت روزانه بیشتری داشته باشد.

 

  • وردپرس کاملا رایگان است

وردپرس کاملا رایگان و متن باز است. شما هرگز مجبور نیستید یک ریال برای وردپرس بپردازید و می‌توانید هر تغییری را که می خواهید در کد سایت ایجاد کنید. شما می‌توانید از وردپرس برای هر نوع  و هر تعداد سایتی که می خواهید، بدون خرید مجوزهای اضافی استفاده کنید. همچنین ده‌ها هزار تم و افزونه رایگان وجود دارد که می‌توانید از همه آن‌ها استفاده کنید و مطابق با دلخواه خود آن‌ها را سفارشی کنید.

همانطور که گفته شد، تم ها و پلاگین های رایگان عالی و زیادی وجود دارد، و البته بعضی از آن‌ها می‌تواند پولی باشد اما تعداد پلاگین های رایگان وردپرس بی‌نهایت زیاد است. برای کسانی که در دوره های آموزش وردپرس شرکت کرده باشند و نسبتاً مهارت های بیشتری کسب کرده باشند، حتی باعث درآمد زایی از طریق ساخت و فروش پلاگین نیز می‌شود.

 

  • وردپرس تحت مالکیت شخص خاصی نیست

WP به صورت تدریجی ساخته شده و تکامل یافته است. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در واقع مالک آن چه کسی است؟ به زبان ساده: همه و هیچ‌کس.

اگرچه هزاران نفر در طول بیش از 16 سال به وردپرس کمک کرده اند، هیچ یک از آن‌ها مالکیت کل پایگاه کد را ندارند.

این تضمین می‌کند که استعداد شگفت‌انگیز، کار سخت و خلاقیت هزاران مشارکت‌کننده همیشه در دسترس بوده و هرگز در اختیار یک شخص یا شرکت واحد نیست.

حتی یک ذهنیت منحرف کننده در مورد وردپرس وجود دارد و آن‌هم اینکه شماً می‌توانید در وردپرس پایگاه ایجاد کرده، آرم و نام آن را تغییر داده و آن را بفروشید و این کار 100%  قانونی است! به عبارت دیگر، پایه کد وردپرس متعلق به جامعه (یعنی شما) است. هزاران نفری که در این پروژه غیرانتفاعی مشارکت داشتند بدون هیچ گونه غرامت، مستقیماً این کار را انجام دادند.

هر وب سایتی که با استفاده از نرم افزار وردپرس خود میزبان ایجاد می کنید، 100٪ متعلق به شماست. محتوایی که در این سایت ها آپلود می کنید نیز 100% متعلق به شماست.

 

علامت تجاری وردپرس و دامنه WordPress متعلق به بنیاد وردپرس، یک سازمان غیرانتفاعی 501(c)(3) است که تنها هدف آن اطمینان از اینکه وردپرس به صورت رایگان در دسترس، نگهداری و توسعه است.

 

          پس درآمد وردپرس از کجاست؟

پاسخ این سوال در «مدل کسب و کار اتوماتیک» نهفته است. مدل کسب و کار Automattic این است که خدمات مرتبط با وردپرس مانند میزبانی، پشتیبان گیری و موارد دیگر را بفروشد. به طور خلاصه، مدل اتوماتیک با فروش تبلیغات در سایت های رایگان شما در WordPress.com درآمد کسب می کند. اگر تصمیم به پرداخت هزینه برای برنامه های میزبانی آن‌ها دارید، ارتقاءهای ممتاز اضافی مانند توانایی مخفی کردن تبلیغات، خرید دامنه، فضای دیسک اضافی، مضامین تجاری و غیره دریافت خواهید کرد.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا توسعه دهندگان در صورت عدم دریافت پول، بازهم در وردپرس مشارکت می‌کنند؟ با اینکه ممکن است دلایل نوع دوستانه وجود داشته باشد، اما ما بر روی دو دلیل اصلی مادی تمرکز خواهیم کرد:

 

  • آن‌ها محصولات یا خدمات وردپرس (پلاگین های سفارشی، تم ها، توسعه وب، مشاوره و غیره) را می فروشند.
  • آن‌ها برای شرکتی کار می کنند که محصولات یا خدمات وردپرس را می فروشد.

به عبارت دیگر، آن‌ها در حال کسب درآمد هستند، اما از بنیاد وردپرس پولی دریافت نمی‌کنند. با افزایش محبوبیت وردپرس، تعداد مشاغلی که محصولات/خدمات مرتبط با وردپرس را می فروشند افزایش یافته است. این باعث افزایش علاقه تجاری به توسعه بیشتر نرم افزار منبع باز وردپرس شده است.

 

  • وردپرس در 196 زبان موجود است

نگاهی گذرا به وب سایت ترجمه وردپرس نشان می دهد که 196 زبان محلی با 40 مورد از آن‌ها 100٪ ترجمه شده است. تعداد کل زبان‌های موجود 196 است. اما هنوز کسی نمی داند که چقدر طول می‌کشد تا وردپرس تقریباً به هر زبان موجود در جهان در دسترس باشد. همچنین شما می‌توانید در عرض چند دقیقه وب سایت وردپرس خود را چند زبانه کنید. بازهم بدئن نیاز به کدنویسی. همه ترجمه ها در زمان واقعی به روز می‌شوند، بنابراین لازم نیست نگران تعمیر و نگهداری باشید و هر محتوای جدید اضافه شده به طور خودکار ترجمه می شود.

شاید دلیل عمده محبوبیت وردپرس در جهان و ایران هم همین ویژگی باشد. چنین سهولتی برای ایجاد سایت و طراحی و توسعه پورتال تنها در این محبوب ترین CMS موجود است.

 

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا بیشتر برای افراد مبتدی و کسانی که در دوره های آموزش وردپرس شرکت نکرده اند، ویژگی های خاص و منحصر به فردی از این سیستم مدیریت محتوا ذکر شد. دلیل محبوبیت و تعداد کاربران میلیونی آن ذکر شد. همچنین طبق آخرین آمارها نشان داده شد که وردپرس در ایران بیشترین کاربرد را در آسیا داشته و در جهان نیز چهارمین کشور استفاده کننده از این سیستم است. دلیل این مهم نیز کاملاً آشکار است، چون وردپرس نیاز به کدنویسی و فرآیند های پیچیده مهندسی نداشته و با یک دوره آموزش کوتاه مدت یا میان‌مدت، فرد را به توانایی ایجاد سایت با قالب های متنوع و آماده می‌کند.

وردپرس صفحه سازهای بیشماری دارد که اغلب آن‌ها نیز رایگان و قابل دسترس است. ما در این مقاله یک لیست برگزیده از صفحه ساز های وردپرس  را معرفی کردیم. این لیست تمام شدنی نیست و ما فقط به ذکر چند مورد معروف آن اشاره کردیم. تمام علاقه مندان به داشتن وب سایت برای کسب و کار یا تبلیغات شخصی، می‌توانند با حضور در یک دوره آموزش وردپرس به هدف خود برسند. رایج ترین سیستم مدیریت محتوای جهان، هر روز درحال رشد است و کاربران بی‌شماری در جهان و ایران به آن اضافه شده و در دوره های آموزش وردپرس شرکت کرده و از طریق ساخت وبسایت برای کسب و کار خود و یا فروش وبسایت های آماده برای مشاغل مختلف، کسب درآمد می‌کنند.

 

https://b2n.ir/j27624